Sabtu, 24 Oktober 2009

Kisah Orang Asli (Bahagian 2)

OK, balik semula pada kisah orang asli. Sebelum di bangku sekolah, mak ayah aku mengajar di kawasan pendalaman. Seberang Tayor. Dulu pendalaman, sekarang tak lagi. Pengasuh aku masa tu (dah arwah) ada kena beli barang di kedai runcit. Kedai tu jauh dari rumah guru. Pengasuh aku tu bawa lah aku teman dia ke kedai. Lepas beli barang, kami lalu di tepi rumah orang asli. Entah apa yang diperlukan pengasuh aku tu, dia melencong ke laman rumah orang asli. Anak-anak berlari ketawa keriangan. Ada yang malu dan menyorok kat belakang batang pokok. Ada perempuan memanggang sesuatu kat tanah, menggunakan daun-daun kering. Aku tak tahu apa yang dipesan oleh pengasuh aku tu, tapi ada seorang orang makcik orang asli berikan dia satu bungkusan.

Balik ke rumah, aku termenung. Apa yang aku lihat di halaman rumah orang asli tu tak dapat aku lupakan. Malam tu aku tanya mak aku. “Mi, kenapa orang mesti pakai baju?” “Sebab kita orang Islam, kena tutup badan.” Jawab mak aku selamba. “Kenapa?” Tanya mak aku. “Tapi Ba’as tengok makcik orang asli. Semua tak pakai baju. Semua nampak kopek.”

“Oh itu orang asli, mereka tak Islam. Mereka tak perlu pakai baju.” Jawab mak aku. “Oh, tapi mereka tak rasa malu ker?” “Apa pulak nak dimalukan, kalau semua tak pakai baju… tak adalah malu nya.” Oh… “Jadi kalau semua kat sini tak pakai baju, Mi pun tak pakai bajulah?” Mak aku tergamam sekejap dan member jawapan yang menyebabkan aku menembak dengan soalan berkaitan bertalu-talu.

Tiada ulasan:

Pengunjung