Sabtu, 24 Oktober 2009

Kisah Orang Asli (Bahagian 1)

Hari ini aku membelek buku fotografi lama, terlihatlah gambar orang asli perempuan dengan dada terdedah. Teringatlah aku tentang orang asli masa aku kecil dulu.

Kisah dedah dada dulu… Kalau orang putih dada terdedah, orang Melayu tak kisah, dalam hati meleleh air liur. Depan bini kata Astagha, belakang bini belek gambar lagi sekali, dalam hati kata “Alhamdulillah”.

Kalau orang cina dada terdedah, itu biasa kat kampong aku. Kebanyakan kalendar zaman dulu memang punyai gambar perempuan cina dedah dada. Orang kampong tak kisah kalau cina dedah. Cuma yang tua-tua marahlah kalau budak-budak tengok. Makcik-makcik ketawa aja, hek eleh besar tu pun mau tunjuk kat orang.

Kalau orang Melayu dada terdedah, mengamuklah semuanya, marah. Dikaitkan dengan tak bermaruah dan segalanya. Tapi yang marah tu sama-sama tengok gambar tu. Hmmm, barangkali dalam hukum, tengok tak apa. Mungkin aku salah faham, mereka bukannya marah… cuma jeles, sebab “mem” dia punya tak sehebat itu. Entahlah…

Kalau orang asli terdedah, dapatlah satu bahan lagi untuk buat joke. Apa-apa pun tentang orang asli kalau zaman dulu, jadi bahan ketawa. Tapi di belakang orang, ada yang ke kampung orang asli cari perempuan. Mak aku pula kata, orang asli dedah dada, tak apa. Kenapa? Aku tanya. Sebab dia orang asli. Itu jawapan muktamad mak aku. Jadi, dada perempuan dan respons orang Melayu terhadapnya adalah relatif.

Tiada ulasan:

Pengunjung