Jumaat, 31 Julai 2009

Soda dan Raya

Sebenarnya, tabiat aku minum soda tu mak aku tak tahu langsung. My mom adalah mak yang paling penyayang dan paling strict dalam dunia. Bila dia set satu rule, tak ada orang boleh veto. Not even my dad.

So, satu dari rule dia, "Air bergas untuk hari raya saja. Kalau minum hari lain, kurang satu keistimewaan hari raya."

Kadir, mamak kedai runcit tempat mak aku hutang barang pun tahu rule ni. Pagi raya dia akan kelek dua kotak sarsi buatan Kuantan (ntah haper brand) untuk kami nikmati.

Masalah soda dan hari raya ni, tapai pun dijamu hari raya juga. And my mom also believed, sesetengah makanan tak boleh bercampur. Soda dan betik tak boleh bercampur. Mabuk katanya. Betik dan panadol pun tak boleh. Mabuk. Madu dan timung cina (tembikai), racun. Banyaklah lagi. Yang itu semua tak menjadi masalah. Yang menjadi masalah, dia juga percaya tapai dan soda tak boleh bercampur.

Bila mak letak aja tapai ke atas meja. Naturally aku akan buka bungkusan daun bbaru tu dan suap isi kandungannya (tapai pulut) ke dalam mulut. Mmmm best manis. Lepas makan aja, Kadir pun datang deliver soda dengan basikal Nortonnya. Alamak! Aku capai aja botol soda, mak tampar tangan. Ba'ah (my kampung name) dok leh minung. Kang baru lepah makang tapey.

Habis spoil soda di hari raya aku.

Tiada ulasan:

Pengunjung