Khamis, 26 Ogos 2010

Gula Oh Gula (Bagahian 3)

Kalau kawan-kawan biasa minum teh tanpa gula, pasti tahu apa yang saya maksudkan. Ia rasanya lebih puas. Gula yang terlalu banyak kadang-kadang menenggelamkan rasa teh, terutamanya jika minum teh wangi, teh bunga kekwa, perasa buah atau lain-lain. Tetapi kadang-kadang tu nak juga ditambah pemanis, tapi tak nak yang sekuat gula. Bila saya perhatikan, memang kita ada banyak opsyen. Orang melayu mungkin jarang mencuba opsyen lain, tetapi orang cina memang dah biasa.


Kalau ke Pasar Kajang di hujung minggu akan ada orang tua menjual ikatan tebu liar. Bila ditanya, untuk direbus dengan teh cina katanya. Saya pernah cuba, memang enak kalau dijadikan pemanis alternatif sebab rasanya lebih halus seakan-akan rasa gula batu.


Gula batu, satu lagi alternatif untuk dijadikan pemanis teh. Rasanya memang lebih enak jika berbanding dengan gula. Tapi jauhkan dari kanak-kanak... Atau mereka akan luruh gigi dalam masa terdekat. Saya sendiri akan memilih gula batu jika diberi pilihan kerana rasanya yang lebih halus dari gula pasir.




Gula batu... Rasanya lebih halus dari gula pasir dan lebih enak dijadikan pemanis teh.


Kalau dengan kopi? Saya lebih suka kopi tanpa gula.



Saya pernah minum di sebuah hotel di Kuala Lumpur. Selain dari paket gula, mereka hidangkan halwa kundur. Pemanis ini adalah labu kundur yang diawet menggunakan gula. Ia amat enak dijadikan pemanis teh cina. Dua keping sudah cukup untuk secawan teh. Hmmmmm.... enaknya.





Bersambung...

Tiada ulasan:

Pengunjung